Kronik ve Akut Gastrit Nedir? Belirtileri Nelerdir

GASTRİT VE BESLENME
20-02-2021

Gastrit Türleri Nelerdir?

Gastrit, mide mukozasının iltihaplanması ile gelişen mide hastalıklarından biridir. Akut ve kronik olmak üzere iki çeşidi vardır.

Akut gastrit belirtileri nelerdir?

Akut gastrit, inflamasyon ve semptomların hızlı bir şekilde ortaya çıktığı türüdür. Genellikle midede dolgunluk, mide bulantısı ve kusma sıklıkla görülürken bazen de anoreksik belirtiler görülebilir. Diyare, kolik, ateş, titreme, baş ağrısı ve kas krampları da görülen diğer semptomlardır.

Kronik gastrit belirtileri nelerdir?

Kronik gastrit belirtileri uzun vadeli olabilir. Kronik gastritli bireylerde çoğunlukla semptom gözlenmezken zaman zaman midede gerginlik, karın ağrısı, mide bulantısı, kusma ve iştahsızlık görülür. Ayrıca kronik gastritin ağır demir eksikliği anemisi olan bireylerin yarısında görüldüğü gözlemlenmiştir. Kronik gastritin başlıca nedeni ise tedavi edilmemiş akut gastrittir.

Alkol, sigara, bazı ilaçlar, kimyasal maddeler, Helicobacter pylori gibi bakteriler ile genetik faktörlerin bu hastalığın oluşmasında etkili olabileceği belirtilmektedir.

Beslenme önerileri

• Az posalı, uyarıcı olmayan, enerji ve besin ögeleri yönünden dengeli bir diyet önerilir.
  • Yemekler çok sıcak veya çok soğuk olarak tüketilmemelidir.
  • Besinlerin yavaş yavaş yenilmesine ve çiğnenmesine dikkat edilmelidir.
  • Alkol, nikotin, baharat ve çeşniler, acı biber, ekşi besinler, koyu çay/kahve ve turşudan sakınılmalıdır. Ayrıca midenizi rahatsız eden besinleri beslenmenizden elimine ederek de rahatlık sağlayabilirsiniz.
  • Tatlı, hamur işi ve gazlı içecekler tüketilmemelidir.
  • Salam, sosis, pastırma ve sucuk gibi işlenmiş et ürünlerinden uzak durulmalıdır.
  • Gaz yapıcı besinlerin tüketimi azaltılmalıdır.(kuru fasulye, mercimek,lahana vb.)
  • Yemekler yatmadan en az 2 saat önce yenilmiş olmalıdır.
  • Günlük 8-10 bardak su tüketilmeli ancak besinlerle birlikte alınmamalıdır.
  • Gastrit tedavisinde ıspanak suyu ve havuç suyunun yararlı olduğu kabul edilmektedir. (200ml ıspanak suyu+300ml havuç suyu)
  • Akut gastritli hastalarda ilk besin tüketiminde "hindistan cevizi suyu" ve "pirinç lapası tüketiminin mide asitini dengelediği yönünde çalışmalar bulunmaktadır.
  • Yapılan çalışmalarda gastritli bireylerin mide sıvılarında askorbik asit seviyesi düşük bulunmuştur. Bu nedenle her öğünde C vitamini içeren besinlerin tüketilmesi veya her gün 100-200mg C vitamini içeren besin takviyesi alımı önerilmektedir.
  • Lactobacillus ve Bifidobakterium kültürleri içeren yoğurtların veya probiyotik takviyelerinin, enfeksiyon seviyelerini düşürdüğü ilaç tedavisinin etkinliğini artırdığı bilinmektedir.