Psikolog ve Psikiyatrist Arasındaki Farklar Nelerdir?

İlk Önce Psikloğa mı Psikiyatriste mi Gidilmeli?
19-09-2022

Bizler, yaşam boyunca olumlu ve olumsuz deneyimler ediniriz. Bazı deneyimlerimiz hayatımızı pozitif yönde etkilerken bazı deneyimlerimiz ise bizi negatif yönde etkiler. Bu olumsuz deneyimler zaman zaman ruh sağlığımızın bozulmasına da neden olabilir.

Yaşanan deneyimlerin etkileri hafif, orta ve ağır derece seyrediyor olsa da hangi aşamada olursa olsun, süreç fark edildiğinde profesyonel bir destek almak gerekmektedir.

Ruh sağlıklındaki bozukluklar, kişinin bireysel hayatını etkilerken sosyal ilişkilerini de olumsuz anlamda etkiler. Kişi tedavi edilmediği sürece hayat kalitesinde büyük oranda düşüşler gözlemlenir. Günlük yaşamın seyrini ve bireyin sosyal çevresiyle olan ikili ilişkilerini bozan, eğitim yahutta iş hayatındaki süreçlerin sekteye uğramasına neden olan psikolojik rahatsızlıklara karşı bilinçli olmak ve tedavi sürecini ertelemeden, en erken sürede başlamak son derece önem arzeder.

Kişi psikolojik bir rahatsızlığı olduğunu düşünüyorsa bir psikolog yahutta bir psikiyatristten destek alması gerekmektedir. Bazen sadece birinden destek almak yeterli olsa da bazı durumlarda her iki uzmandan da destek almak gerekebilir.

Tam da bu konuda zihinlerde şu soru beliriyor:  “Önce psikoloğa mı, psikiyatriste mi gitmeliyim?”

Bu soruyu daha net yanıtlayabilmek için yazının devamında her iki meslek grubunu ve iş tanımlarını birlikte inceleyelim.

Psikolog Kimdir?

Psikolog ünvanının kelime anlamı ruh bilimcidir. Üniversitelerin psikoloji bölümünü başarıyla tamamlayıp mezun olan kişiler psikolog unvanı almaya hak kazanmış olur. Psikolojiye dair bir anabilim dalında yüksek lisans yapan psikologlar ise uzman psikolog olurlar. Adli psikoloji, klinik psikoloji, gelişimsel psikoloji, örgütsel psikoloji, sağlık ve spor psikolojisi gibi uzmanlık alanları bulunur.

Psikologlar genellikle bireylerin, hayatlarını etkileyen olumsuz düşünce tarzlarını keşfetmelerini ve bu keşif doğrultusunda duygularını, davranışlarını daha kontrollü yaşamalarını sağlamayı hedefler.
Psikolog, genel olarak şu görevleri yerine getirir:

• Danışanların geliş şikayetlerini dinler.
  • Danışanların bilgilerini detaylıca alır ve danışanlar için hazırlanan bilgi formuna kaydeder.
  • Danışandan aldığı bilgiler ışığında bir formülasyon hazırlar.
  • Danışan için gerekli gördüğü testleri uygular.
  • Test sonuçlarını analiz ederek rapor hazırlar ve doktor yahutta testi talep eden kurumlarla paylaşır.
  • Terapi sürecinde, danışanın farmakolojik bir desteğe ihtiyacı olduğunu gözlemliyorsa psikiyatriste yönlendirir.
  • Danışanlara veya danışanların yakınlarına yaşadıkları sorun hakkında psiko eğitim verir.

Psikiyatrist Kimdir?

Tıp fakültesindeki 6 yıl süren eğitimin ardından 4 yıl boyunca psikiyatri alanında uzmanlık eğitimi alan doktorlar psikiyatrist unvanını almaya hak kazanır. Yani toplamda 10 yıl süren temel eğitimin ardından psikiyatri uzmanı olunabilmektedir. Tıp ve uzmanlık derslerine ek olarak terapi eğitimleri alan psikiyatristler aynı zamanda psikoterapist olurlar.

Psikiyatrist, genel olarak şu görevleri yerine getirir:

• Hastaların şikayetlerini dinler.
  • Hastaların bilgilerini detaylıca alır ve hastalar için hazırlanan bilgi formuna kaydeder.
  • Muayene bulgularını ve tetkik sonuçlarını değerlendirerek hastalığı teşhis eder.
  • Tedavi için gerekli verileri yorumlar ve değerlendirme sonucu bir tedavi planı hazırlar.
  • Hastaları takip eder ve kontrollerini yaparak rapor hazırlar.
  • Hastalara veya hastaların yakınlarına hastalık, hastalığın tedavisi ve riskleri hakkında bilgi verir.

Psikolog ve Psikiyatrist Arasındaki Farklar Nelerdir?

Mental sağlık ile ilgilenen psikolog ve psikiyatrist aslında birbirinden farklı iki meslek grubudur. Ancak benzer disiplinler ışığında çalıştıkları için sıklıkla birbirleriyle karıştırılıyorlar. Bu iki meslek grubu arasında bazı ayırıcı farklılıklar bulunur:

• Psikiyatrist, tıp fakültesinden mezun olan uzman doktordur. Psikolog ise lisans eğitimini psikoloji bölümünden mezun olur ve ardından yüksek lisans yaparak uzmanlaşır.
  • Psikiyatrist, tıp fakültesinden mezun olduğu için ilaçla tedavi yönteminden yararlanabilir. Psikoloğun, ilaç tedavisi uygulama yetkisi yoktur.
  • Psikolog tedavi yöntemi olarak psikoterapi uygular. Psikiyatrist genellikle ilaç tedavisi uygular. Psikiyatristlerin geneli bu şekilde olsa da bazı psikiyatristler, terapi eğitimi alarak psikoterapi de uygular.

Sorunları çözme kısmında farklı teknikler kullanılsa da iki grup da duygu, düşünce ve davranışları inceler. Ek olarak psikiyatristler davranış değişikliklerini ve hastalıkları incelerken sebebin tıbbi olup olmadığını da incelerler.

İlk Önce Psikloğa mı Psikiyatriste mi Gidilmeli?

Bu ayrımdan emin olamıyorsanız da sorun değil; Bir psikoloğa gittiğinizde, psikoloğunuz sizin ilaç tedavisine ihtiyacınız olabileceğini düşünüyorsa sizi psikiyatriste yönlendirebilir. Bu durumun tam tersi de olabilir. Terapi ile aşılabilecek bir sorununuz olduğunu düşünen bir psikiyatrist sizi psikoloğa yönlendirebilir.

Psikolojik olarak bir yardım almaya ihtiyacınız olduğunu düşünüyor ancak kimden destek almanız gerektiğinden emin olamıyorsanız sitemizdeki uzmanlarımıza danışabilirsiniz. Üstelik Jetklinik.com üzerinden yapacağınız ilk ön görüşme randevusu ücretsiz!